|
Roald Dahl's Children's Books and Short Stories for Adults
VOJNOVÁ, Pavlína
Předmětem zkoumání bakalářské práce je literární tvorba britského autora Roalda Dahla, který specifickým přístupem k literárnímu kánonu dětské literatury obohatil tvorbu určenou dětskému čtenáři nejen ve 20. století. Práce si klade za cíl porovnat autorův přínos v kontextu britské dětské literatury a literatury pro dospělé čtenáře. Jádrem práce bude srovnávací analýza Dahlovy tvorby, nalézání společných témat, motivů a morálního přesahu dětských příběhů a povídek a románu pro dospělé čtenáře. Práce v závěrečné kapitole porovná filmové adaptace příběhů pro dětské čtenáře a jejich originální literární předlohu.
|
|
DRAMATICKÁ VÝCHOVA A ROZVOJ MORÁLNÍHO VĚDOMÍ ŽÁKŮ MLADŠÍHO ŠKOLNÍHO VĚKU
Zoubková, Gabriela ; Marušák, Radek (vedoucí práce) ; Svobodová, Radmila (oponent)
Tato diplomová práce se věnuje rozvoji morálního vědomí žáků prvního stupně základních škol. Zaměřuje se především na možnosti rozvoje morálního vědomí žáků v hodinách dramatické výchovy, případně při využití jednotlivých aktivit dramatické výchovy v rámci jiných předmětů. Je rozdělena na dvě části - teoretickou a praktickou. V teoretické části nejprve seznamuje čtenáře se základními informacemi z problematiky morálního vědomí a chování žáků, analýzou morálního úsudku dítěte a možností jeho měření. Dále představuje dramatickou výchovu jako samostatný předmět, její principy a metody a nastiňuje možnosti dramatické výchovy v rozvoji morálního vědomí žáků. Praktická část obsahuje analýzu morálního vědomí žáků mladšího školního věku a porovnání výsledků žáků, kteří jsou vedeni metodami dramatické výchovy se žáky, kteří se s dramatickou výchovou nikdy nesetkali. Cílem empirického šetření je zjistit, zda a do jaké míry má dramatická výchova vliv na rozvoj morálního vědomí žáků mladšího školního věku.
|
|
Problematika výuky morální výchovy na českých školách
Šťastná, Kamila ; Sokol, Jan (vedoucí práce) ; Pelcová, Naděžda (oponent) ; Haškovcová, Helena (oponent)
Disertační práce se zabývá morální (etickou) výchovou na českých školách. Snaží se rozšířit současný doplňující vzdělávací obor etickou výchovu o Kostnickou metodu diskutování dilemat (dále KMDD), jejímž cílem je rozvoj morální kompetence. Za tímto účelem sleduje tradici morální výchovy na českých školách a věnuje pozornost různostem pojetí morální výchovy. Seznamuje s hlavními psychologickými východisky morální výchovy a také s teoriemi, které se zaměřují na "měření" morálky. Práce analyzuje současný český koncept etické výchovy, mapuje situaci morální výchovy u našich sousedů a následně představuje Kostnickou metodu diskutování dilemat. Součástí disertační práce je výzkumná část, ve které byla KMDD u českých žáků prostřednictvím výzkumů prověřena. Klíčová slova: morální výchova, etická výchova, metoda, koncept, tradice, měření morálky, Kostnická metoda diskutování dilemat
|
|
DRAMATICKÁ VÝCHOVA A ROZVOJ MORÁLNÍHO VĚDOMÍ ŽÁKŮ MLADŠÍHO ŠKOLNÍHO VĚKU
Zoubková, Gabriela ; Marušák, Radek (vedoucí práce) ; Svobodová, Radmila (oponent)
Tato diplomová práce se věnuje rozvoji morálního vědomí žáků prvního stupně základních škol. Zaměřuje se především na možnosti rozvoje morálního vědomí žáků v hodinách dramatické výchovy, případně při využití jednotlivých aktivit dramatické výchovy v rámci jiných předmětů. Je rozdělena na dvě části - teoretickou a praktickou. V teoretické části nejprve seznamuje čtenáře se základními informacemi z problematiky morálního vědomí a chování žáků, analýzou morálního úsudku dítěte a možností jeho měření. Dále představuje dramatickou výchovu jako samostatný předmět, její principy a metody a nastiňuje možnosti dramatické výchovy v rozvoji morálního vědomí žáků. Praktická část obsahuje analýzu morálního vědomí žáků mladšího školního věku a porovnání výsledků žáků, kteří jsou vedeni metodami dramatické výchovy se žáky, kteří se s dramatickou výchovou nikdy nesetkali. Cílem empirického šetření je zjistit, zda a do jaké míry má dramatická výchova vliv na rozvoj morálního vědomí žáků mladšího školního věku.
|
|
Vybrané otázky morální výchovy v současné společnosti
Hradilová, Tereza ; Strouhal, Martin (vedoucí práce) ; Koťa, Jaroslav (oponent)
Cílem bakalářské práce je analyzovat proměnu hodnotových orientací ve společenském vývoji od osvícenství k postmoderně. Dalším cílem je analýza současného stavu morální výchovy ve školách. Práce se nejprve zaměří na příčiny změny akcentů v hodnotové oblasti započaté v osvícenství a ústící do tzv. postmoderní situace. Zrekapituluje nejvýznamnější teorie morálního vývoje jedince, popíše situaci v morální výchově ve školách a pokusí se identifikovat ty metody morální výchovy, jež by se daly využít v morální výchově vzhledem k povaze soudobého společenského dění a trendům v hodnotových orientacích dětí a mládeže. Práce v této souvislosti tedy také hledá odpověď na otázku, k jakým hodnotám je dnes třeba vychovávat. Klíčová slova: morální výchova, osvícenství, postmoderní situace, morální vývoj, Jean Piaget, Lawrence Kohlberg, morální dilema, Rámcový vzdělávací program, etická výchova, hodnoty, individualizace morálky, metody morální výchovy
|
|
Problematika výuky morální výchovy na českých školách
Šťastná, Kamila ; Sokol, Jan (vedoucí práce) ; Pelcová, Naděžda (oponent) ; Haškovcová, Helena (oponent)
Disertační práce se zabývá morální (etickou) výchovou na českých školách. Snaží se rozšířit současný doplňující vzdělávací obor etickou výchovu o Kostnickou metodu diskutování dilemat (dále KMDD), jejímž cílem je rozvoj morální kompetence. Za tímto účelem sleduje tradici morální výchovy na českých školách a věnuje pozornost různostem pojetí morální výchovy. Seznamuje s hlavními psychologickými východisky morální výchovy a také s teoriemi, které se zaměřují na "měření" morálky. Práce analyzuje současný český koncept etické výchovy, mapuje situaci morální výchovy u našich sousedů a následně představuje Kostnickou metodu diskutování dilemat. Součástí disertační práce je výzkumná část, ve které byla KMDD u českých žáků prostřednictvím výzkumů prověřena. Klíčová slova: morální výchova, etická výchova, metoda, koncept, tradice, měření morálky, Kostnická metoda diskutování dilemat
|
|
Role učitele základní školy v morální výchově dítěte
Polánková, Barbora ; Strouhal, Martin (vedoucí práce) ; Koťa, Jaroslav (oponent)
Tato teoretická bakalářská práce se zaměřuje na roli učitele základní školy v morální výchově dítěte. Vymezuje důležité morální pojmy související s touto problematikou. Vysvětluje mechanismy procesu socializace a sociálního učení, jež jsou předpokladem morální výchovy. Popisuje také teorie vývoje morálního usuzování jedince a poukazuje na možnosti jejich užití v práci učitele. Konkrétní aspekty učitelské role v morální výchově dítěte tvoří samostatnou kapitolu. Pozornost je zde věnována především učiteli jako významnému výchovnému vzoru, jeho podstatným osobnostním charakteristikám a autoritě. V další části této kapitoly je vymezován pojem kázně a výchovy charakteru žáků. Poslední kapitola se zaměřuje na učitele a možnosti morální výchovy v kontextu rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání.
|